Uudesta BMW M5:stä saa takavetoisen napin painalluksella

BMW M5 on jäänyt takavetonsa vuoksi hieman altavastaajan asemaan, mutta baijerilaiset ovat jo valmiina vastaiskuun.

BMW M5 on jäänyt takavetonsa vuoksi hieman altavastaajan asemaan, mutta baijerilaiset ovat jo valmiina vastaiskuun. (Kuva BMW)

Baijerilaisten perinnetietoiset ystävät voivat huokaista helpotuksesta.

AUTOT BMW:n imago on rakentunut hyvin kiinteästi takavedon varaan, vaikka merkin valikoimaan kuuluu nykyään jopa etuvetoisia tila-autoja. Lisäksi baijerilaisten xDrive-neliveto on kasvattanut vuosi vuodelta suosiotaan, mutta traditionalistien mielestä aito Bemari voi olla ainoastaan takatuuppari.

Tämä koskee erityisesti M-divisioonan tuotoksia, joissa takaveto yhdistetään välittömästi ajamisen hauskuuteen. M-mallistoonkin on alkanut viime vuosina ilmestyä nelivetoisia katumaastureita, mutta perinteisemmät M-autot ovat olleet takatuuppareita näihin päiviin asti.

Kahden vetävän pyörän rajat ovat kuitenkin tulleet vastaan, kun moottoreiden teholukemat ovat siirtyneet uusille sataluvuille. Esimerkiksi M5:n ja M6:n nykymalleissa käytettävä tuplaturbokasi puskee ulos 560 hevosvoiman tehon ja lähes 700 newtonin maksimiväännön, jolloin takarenkaat uhkaavat kadota hyvin nopeasti savuna ilmaan.

Pahimmat kilpailijat, eli Mercedes-AMG ja Audin RS-osasto ovat tarjonneet tässä luokassa nelivetoa, mikä on tuonut niille monia asiakkaita myös talvisten olosuhteiden maista. BMW M5 on jäänyt takavetonsa vuoksi hieman altavastaajan asemaan, mutta baijerilaiset ovat jo valmiina vastaiskuun.

Uuden M5:n pitäisi singahtaa nelivedon turvin noin 3,5 sekunnissa nollasta sataan.
Uuden M5:n pitäisi singahtaa nelivedon turvin noin 3,5 sekunnissa nollasta sataan. (Kuva BMW)

Uuteen G30-Viitossarjaan pohjautuvaa M5:tä kehitetään nimittäin jo täyttä häkää, ja auto on tulossa markkinoille vuoden 2018 alkupuolella. Tekniikan osalta BMW luottaa nykyisen tupla-ahdetun 4,4-litraisen veekasin evoluutioversioon, josta irtoaa vajaat 600 heppaa. Tällä kertaa pito-ongelmien pitäisi olla historiaa, koska M5 saa nelivedon kilpakumppaneiden tapaan.

Joka nurkasta raapiva M5 saa tietysti fanien kulmat kurtistumaan, koska autolla pitäisi pystyä myös driftaamaan Motorsport-divisioonan parhaiden perinteiden mukaisesti. BMW vastaa tähänkin huutoon, ja niinpä uusi M5 siirtyy takavetomoodiin pelkällä napin painalluksella.

Vastaava temppu onnistuu myös Mercedes-AMG:n upouudelta E 63:lta, joten F90-koodinimellä tunnettu M5 ei voi jäädä pekkaa pahemmaksi. Uuden M5:n pitäisi singahtaa nelivedon turvin noin 3,5 sekunnissa nollasta sataan, ja auton painon uumoillaan jäävän jopa hieman nykymallia pienemmäksi monimutkaisemmasta tekniikasta huolimatta. Tämä saavutetaan mm. hiilikuituisen katon ja muiden kevytrakenteiden ansiosta.

Myöhemmin tulossa saattaa olla vieläkin tehokkaampi M5:n erikoisversio, joten saksalaisvalmistajien hevosvoimasota on jälleen siirtymässä seuraavaan vaiheeseen.

Kommentoi Facebookissa