FORMULA 1 Formula ykkösten Alfa Romeo -talli vahvisti perjantaina Kimi Räikkösen jatkavan tallin palveluksessa myös kaudella 2021. Samalla vahvistettiin, että myös Antonio Giovinazzi jatkaa ensi vuonna Räikkösen tallikaverina.
Räikkönen täytti lokakuussa 41 vuotta. Ikä ei ole este sille, etteikö Alfa Romeo, jonka rahoittajana toimii Räikkösen pitkäaikainen työnantaja Fiat-konserni, luottaisi Räikkösen osaamiseen.
Räikkönen itse ilmoitti aikoinaan useaan otteeseen, että hänelle kelpaa Formula ykkösissä vain auto, jolla on mahdollista voittaa. Alfa Romeo -sopimus 2019 todisti, että Räikkönen kääntää tarvittaessa takkia. Lukeutuuhan Alfa Romeo Formula ykkösten heikoimpien tallien joukkoon.
Räikkönen aloitti Formula ykkösissä 2001 Sauber-tallissa, joka on sama talli kuin Alfa Romeo. Nimi on vain vaihtunut.
Formula ykkösiin Räikkönen nousi suoraan Formula Renault -sarjasta. Hänen F1-sopimuksensa oli merkittävä yllätys Suomen autourheilumediallekin ja yhtä yllättävää on, että Räikkönen jatkaa Formula ykkösissä parikymmentä vuotta debyyttinsä jälkeenkin.
Vuosina 2002-2006 Räikkönen kilpaili Formula ykkösissä McLarenilla. Hän siirtyi 2007 Ferrarille ja voitti samalla kaudella maailmanmestaruuden.
Juttuvinkki: Vuoden roskakuskiksi valittu Keke voitti maailmanmestaruuden – Suomikin muuttui
Räikkösen ura on ollut täynnä erikoisia käänteitä. Ferrari siirsi hänet sivuun kauden 2009 jälkeen. Rallin MM-sarjassa Räikkönen kilpaili 2010-2011 ja kokeili tuolloin myös NASCAR-sarjaa, mutta veri veti takaisin lopulta F1-luokkaan, jonne hän teki paluun Lotus-talliin 2012.
Ferrarille Räikkönen teki yllätyspaluun 2014. Kun Ferrari kauden 2018 jälkeen päätti korvata Räikkösen Charles Leclercilla, päätti Räikkönen siirtyä Alfa Romeolle.
Vaikka Räikkönen on tienannut urallaan jo valtavia rahasummia, on rahakin varmasti syynä sille, että hän jatkaa F1-uraansa. Käytännössä Alfa Romeo on Ferrarin kakkostalli ja Ferrarin rahoituksella Räikkönen saa ajamisistaan Alfa Romeolla muutaman miljoonan euron korvauksen. Räikkösen valtava julkisuusarvo edistää automyyntiä.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Niki Laudan uskomaton tarina saatiin kansien väliin
Kommentoi Facebookissa