MERILIIKENNE Suomalaisaluksille on tehty alkuvuonna poikkeuksellisen paljon satamavaltiotarkastuksia Venäjän Itämeren satamissa. Trafi ja Venäjän vastaava viranomainen ovat aloittamassa virkamiestason keskusteluja tilanteen selvittämiseksi.
Tarkastukset ovat olleet erittäin tiukkoja ja ne ovat myös johtaneet poikkeukselliseen määrään pysäytyksiä. Suomalaisiin aluksiin on kohdistunut seitsemän pysäytystä. Suuresta pysäytysten määrästä johtuen Trafi oli jo viime viikolla yhteydessä Venäjän satamavaltiotarkastuksista vastaavaan viranomaiseen ja kysyi selvitystä muuttuneeseen toimintatapaan.
– Perusteettomien pysäytysten osalta on olemassa kansainvälisesti sovitut menettelyt ja käytämme niitä tarvittaessa, jos tilanne niin vaatii, osastopäällikkö Juha-Matti Korsi Trafista sanoo.
Poikkeuksellinen menettely Venäjän viranomaisten taholta alkoi sen jälkeen, kun Haminan satamassa pysäytettiin viime vuoden lopulla venäläisalus öljyvuodon takia. Venäjän lipun alla kulkeva Tecoil Polaris kuljettaa jäteöljyä ja öljyvahinko johtui huonokuntoisesta luukun tiivisteestä aluksen kallistuessa lastia purettaessa.
Venäläisaluksen omistaa Tecoil Shipping -yhtiö, joka toimittaa jäteöljyä suomalaiselle STR Tecoilille, jolla puolestaan on Haminassa jalostamo. Yhtiön toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja on suomalais-venäläinen liikemies Mihail Malkov.
– Haluaisin todeta, että Polaris ei liity mitenkään mielestämme kyseiseen tilanteeseen. Polariksen kohdalla tarkastus ja aluksen vapautus on ollut lyhyt ja asianmukainen. En osaa sanoa mistä tällainen tilanne johtuu, Malkov vastasi sähköpostitse Helsingin Sanomien kyselyyn.
STR Tecoilin pääomistaja on sijoitusyhtiö Essedel, jonka omistajana ja toimitusjohtajana Malkov toimii. Essedelin taustalta löytyy idänkaupan raskaan sarjan sijoittajia ja liikemiehiä, muun muassa Fortumin hallituksen jäsen Christian Ramm-Schmidt, Nokian ex-johtaja Stefan Widomski sekä rahoitusmarkkinoilla toimineet Ilkka Linnakko ja Ilkka Salonen.
Asiantuntijat ovat arvioineet suomalaisalusten pysäytysten olevan kosto venäläisaluksen pysäyttämisestä. Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan ei ole mitään näyttöä, että suomalaislaivojen pysäytykset johtuisivat venäläisaluksen pysäyttämisestä.
– Mikäli varustamo tai lippuvaltio kokee pysäytykset epäasiallisiksi, se voi valittaa niistä kansainvälisesti sovituilla menettelyillä. Suomi ei ole saanut tällaista valitusta kyseisestä pysäytyksestä, Berner kirjoittaa vastauksessaan STT:lle.
Trafi on ollut yhteydessä myös Suomen Varustamot ry:hyn ja kehottanut varustamoita erityiseen huolellisuuteen, jotta pysäytykseen aiheuttavia puutteita ei laivoista tarkoissakaan tarkastuksissa ilmenisi.
– Keskusteluyhteys virkamiestasolla venäläisten kanssa suomalaisalusten pysäytyksistä on avattu. Haemme nyt yhdessä ratkaisua tilanteeseen, kertoo osastopäällikkö Juha-Matti Korsi.
Kommentoi Facebookissa