AUTOT Polestar on ruotsalainen virityspaja, jolla on pitkät perinteet Volvojen tuningista ja myös kilpa-autojen rakentamisesta. Kiinalaisen Geelyn käsiin jo aiemmin ajautunut Volvo hankki Polestarin kokonaan itselleen kaksi vuotta sitten lähes 20 vuoden läheisen yhteistyön jälkeen. Tavoitteena on kehittää Polestarista saksalaismerkkien sporttibrändien kaltainen tehdasvirittäjä, joka panostaa kuitenkin erityyppisiin voimanlähteisiin.
Brittiläinen Auto Express kertoi nimittäin, että Polestar on luomassa kokonaisen valikoiman sähkökäyttöisiä urheilumalleja. Emokonserni Geely on järjestelemässä toimintojaan, ja eri brändit aiotaan erottaa toisistaan VW-konsernin tavoin. Polestarista tehdään tässä yhteydessä oma brändinsä, jonka on tarkoitus vastata koko Geely-yhtymän sporttimalleista.
Volvo toimii jatkossakin mm. saksalaisten premium-merkkien haastajana, ja Polestar seuraa erityisesti Mercedes-AMG:n esimerkkiä. Tänä tarkoittaa sitä, että Polestarin nimen alla myydään sekä Volvojen pohjalta kehitettyjä sähkötoimisia sporttiversioita että täysin omia malleja. Luvassa voi siis olla jopa Mercedess-AMG GT:n kaltainen täysiverinen urheiluauto, joka liikkuisi kuitenkin sähkövoimalla Polestarin tapauksessa.

Geelyn uusi LYNK & Co -brändi vastaa puolestaan perusautoista, ja tavallisia autoja myydään Kiinan kotimarkkinoilla myös Geelyn nimellä. Lisäpotentiaalia saadaan Lontoon takseja valmistavasta London Taxi Companysta, jonka Geely hankki omistukseensa vuonna 2013. Kiinalaiset ovat myös parhaillaan käymässä keskusteluja enemmistöosuuden ostamisesta urheiluautolegenda Lotuksesta, joten laajentumistahti on kova.
Ensimmäinen omaleimainen Polestar-malli nähdään Auto Expressin tietojen mukaan vielä tämän vuoden loppupuolella. Tehdasvirittäjän sportit pohjautuvat Volvon modulaarisille SPA- ja CMA-perusrakenteille, jotka venyvät moneen käyttöön. Isompia autoja varten kehitetty SPA-pohjalevy saa kunnian toimia Polestarin ensimmäisen sähkösportin perustana. Sitä hyödynnetään tällä hetkellä Volvo XC60:ssa, S90:ssä, V90:ssä ja XC90:ssä, kun taas CMA on varattu kompaktiluokan autoja varten.
Polestar kehittää lisäksi jatkossakin viritysosia ja muotoilupalikoita nykyisiin Volvoihin. Polestarista tehdään myös Geelyn virallinen moottoriurheilubrändi maailmanlaajuisesti. Tällä hetkellä se ajattaa Volvon kilpureita Polestar Cyan Racing -nimen alla. Koska Polestar keskittyy sähköautoihin, brändi saattaa lähteä mukaan myös sähköformuloiden Formula E -sarjaan. Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson on vihjaillut tästä jo aiemmin, ja nyt sen aika saattaisi olla kypsä.
Vaikka Polestarista tehdään koko Geely-konsernin sporttibrändi, se säilyttää pääkonttorinsa Göteborgissa Volvon tavoin. Polestaria luotsaa Englannin Volvon entinen pomo Nick Connor, joten Eurooppakaan ei unohdeta kiinalaisesta omistuksesta huolimatta.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa