Volvon sähköautobrändin tarjonta laajenee – Polestar 2 ja 3 haastavat Teslan mallit

Polestar 1 tekee yleisödebyyttinsä muutaman viikon päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä.

Polestar 1 tekee yleisödebyyttinsä muutaman viikon päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä. (Kuva Polestar)

Polestar on kokonaan oman merkkinsä, joka keskittyy pelkästään hybrideihin ja sähköautoihin.

AUTOT Polestar on alun perin jo 1990-luvun puolella perustettu virityspaja, joka keskittyi Volvon malleihin ja myös niiden ajattamiseen kilpailuissa. Toiminta oli sen verran tuloksekasta, että Volvo nielaisi muutama vuosi sitten Polestarin kokonaan itselleen. Ensin markkinoille lanseerattiin muutamia urheilullisia Polestar-Volvoja, mutta sen jälkeen sporttibrändin suuntaa päätettiin muuttaa perusteellisesti.

Volvon omistava kiinalainen Geely teki Polestarista kokonaan oman merkkinsä, joka keskittyy pelkästään hybrideihin ja sähköautoihin. Niistä ensimmäinen on syksyllä esitelty urheilullinen 2+2-paikkainen coupé, joka on nimetty lyhyesti ja ytimekkäästi 1:ksi. Tässä autossa on hiilikuitukori ja jopa 600-hevosvoimainen hybridivoimanlähde, mutta pohjana on silti käytetty Volvon 90-sarjaa.

Tämä näkyy myös uutuuden kuvankauniissa muodoissa, jotka ovat lähes yksi yhteen Volvon muutama vuosi sitten esittelemän coupé-konseptin kanssa. Kalliiden GT-autojen luokassa kilpaileva 1 jää vain harvojen herkuksi, mutta Polestarin tarjonta ei jää tähän. Seuraavana putkessa ovat 2- ja 3-nimiset täyssähköautot, jotka heittävät suoran haasteen Teslalle.

Polestar 2 on tulossa myyntiin vuonna 2020, ja sen hintaluokaksi on kerrottu noin 40 000 euroa. Sekä hinta että auton koko ovat vastaavat kuin Tesla Model 3:n kohdalla, eli kyseessä on BMW 3-sarjan ja kumppaneiden reviirille astuva sähkösedan. Noin kaksi vuotta myöhemmin valikoima täydentyy vielä Polestar 3:lla, josta tehdään merkin omien sanojen mukaan matalalla ja aerodynaamisella profiililla varustettu katumaasturi.

Polestar 1:n kuvankauniit muodot ovat lähes yksi yhteen Volvon muutama vuosi sitten esittelemän coupé-konseptin kanssa.
Polestar 1:n kuvankauniit muodot ovat lähes yksi yhteen Volvon muutama vuosi sitten esittelemän coupé-konseptin kanssa. (Kuva Polestar)

Matala katumaasturi voi kuulostaa hieman ristiriitaiselta käsitteeltä, mutta autosta tehdään todennäköisesti Tesla Model X:n kaltainen crossover, jossa maasto-ominaisuudet ovat kaikkea muuta kuin etusijalla. Sekä Polestar 1 että 3 valmistetaan Kiinan Chengdussa sijaitsevassa upouudessa tehtaassa, mutta Kakkosen tuotantopaikkaa ei ole vielä päätetty. Porrasperästä tulee Polestarin volyymimalli, joten sitä varten tarvitaan vähintään 50 000 auton vuosittaiseen tuotantokapasiteettiin kykenevä tehdas.

Näiden kolmen mallin jälkeen tulossa saattaa olla vielä lisää Polestareja, mutta ne ovat vasta suunnitteluasteella. Myyntikanavat ovat sen sijaan selvillä jo nyt. Autoja pystyy ostamaan suoraan netin kautta, ja lisäksi valmisteilla on 80 perinteistä myymälää ympäri maailmaa. Kolmas vaihtoehto on kiinteään kuukausimaksuun perustuva malli, joka kattaa auton, huoltojen ja vakuutuksen aiheuttamat kustannukset kahden tai kolmen vuoden ajalta.

Tämän jälkeen auto palautuu Polestarille, joka liisaa sen eteenpäin toiselle omistajalle edullisemmalla kuukausimaksulla. Tämän jälkeisistä vaiheista ei ole vielä tietoa, mutta auto ei ole vielä tällöinkään lähelläkään elinkaarensa loppua.

Polestar 1 tekee yleisödebyyttinsä muutaman viikon päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, ja hintavasta coupésta pitää pulittaa heti kärkeen 2 500 euron ennakkomaksu. Kiinnostuneita asiakkaita on silti yli 5 000, mutta tuotanto on rajoitettu vain 500 autoon vuodessa.

Kommentoi Facebookissa