AUTOT Volkswagen Passat on kuulunut valmistajansa suosikkimalleihin jo 45 vuoden ajan. Ensimmäinen Passat lanseerattiin markkinoille vuotta aiemmin kuin VW:n toinen kestosuosikki, eli Golf. Jälkimmäinen porskuttaa edelleen vahvasti, mutta Passatin myyntikäyrät ovat olleet viime aikoina pahassa laskusuunnassa monen muun keskiluokan sedanin tavoin.
Syynä tähän on se, että yhä useampi tämän autoluokan asiakas on siirtynyt katumaasturin rattiin. Autonvalmistajat eivät ole jääneet seuraamaan tilannetta sivusta, vaan ne ovat jo ryhtyneet toimenpiteisiin. Esimerkiksi Toyota lopetti Suomessa suursuosiota nauttineen Avensiksen tuotannon, ja myös Ford Mondeon tulevaisuus tuntuu olevan vaakalaudalla. Nyt myös luokkansa tukipilareihin kuulunut VW Passat on liittymässä tähän joukkoon.
Saksalainen Hannoversche Allgemeine Zeitung kertoo nimittäin, että Passatin valmistus Emdenin tehtaalla on tulossa tiensä päähän. Tehdas on toiminut jo vuodesta 1964 lähtien, ja tällä hetkellä siellä kootaan Passatin sedan- ja farkkuversion lisäksi samalta pohjalta tehtyä viisiovista Arteon-luksuscoupéa. Tehdas ei ole kuitenkaan päässyt viime aikoina toimimaan täysillä kierroksilla, koska Passat on käynyt niin huonosti kaupaksi.
HAZ:n mukaan vielä kymmenen vuotta sitten joka viides myyty Volkswagen oli Passat. Nykyään keskiluokan sedan ja farmari edustavat vain kymmenesosaa merkkinsä myynnistä, joten tämänhetkinen Passat on jäämässä lajinsa viimeiseksi. Auto saa vielä ensi vuonna faceliftin, mutta seuraajaa ei olla enää kehittämässä, kun nykyisen kahdeksannen sukupolven Passatin tuotanto päättyy vuonna 2022.

Passatin heikko kysyntä on johtanut siihen, että Emdenin tehtaalla on pitänyt tehdä tämän vuoden aikana jo 19 päivänä tavallista vähemmän työtunteja. Lisäksi tuotanto on ollut välillä pysähdyksissä dieselmoottorien toimitusvaikeuksien vuoksi. Tehtaan valmistuskapasiteetti olisi 280 000 autoa vuodessa, mutta viime vuosina tuotantomäärät ovat pyörineet vain 250 000 yksilön tuntumassa. Tästä vuodesta on tulossa vielä huonompi, koska Emdenin linjoilta on putkahtamassa ulos vain noin 230 000 autoa.
Volkswagenin hallintoneuvostossa työntekijöitä edustava Bernd Osterloh on jo vaatinut yrityksen johtoa pitämään kiinni Emdenin tehtaalle asetetuista tavoitteista. Niiden mukaan siellä pitäisi valmistua peräti 290 000 autoa vuonna 2020, joten VW:llä on kiire keksiä uutta käyttöä tehtaalleen. Passatin jäljeltä jääneitä vapaita kapasiteetteja piti jo täyttää Skodan malleilla, mutta tämä idea kaatui tšekkimerkin työntekijöiden vastustukseen.
Niinpä Emdenistä saatetaan tehdä VW:n sähköautojen tuotantopaikka Zwickaussa sijaitsevan tehtaan tavoin. Emdenin tehdas on alueensa suurin teollisuuden työnantaja, ja se työllistää noin 11 000 henkilöä. Jos tehdas keskittyy jatkossa sähköautojen valmistukseen, siitä voisi tulla alansa johtavia tekijöitä. Volkswagen on muutenkin panostamassa voimakkaasti mallistonsa sähköistämiseen, ja siihen on varattu peräti 34 miljardin euron investoinnit.
- Lähde Auto Motor und Sport
Lue myös: Volkswagen esitteli edullisimman katumaasturinsa – T-Crossiin ei saa nelivetoa edes lisävarusteena
Kommentoi Facebookissa