VW:n päästöskandaalin varjot näkyvät edelleen

Kuudennen sukupolven Poloa kehitetään parhaillaan täyttä vauhtia, ja auto tulee myyntiin ilmeisesti ensi vuoden aikana.

Kuudennen sukupolven Poloa kehitetään parhaillaan täyttä vauhtia, ja auto tulee myyntiin ilmeisesti ensi vuoden aikana. (Kuva VW)

Volkswagen luopuu pikkudieseleistä ja panostaa mietoihin hybrideihin.

AUTOT Varsin monet VW-konsernin asiakkaat ovat päätyneet pikkuautoluokassakin dieseleihin erityisesti Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoilla. Kuudennen sukupolven Poloa kehitetään parhaillaan täyttä vauhtia, ja auto tulee myyntiin ilmeisesti ensi vuoden aikana. Seuraavan Polonkin pellin alle oli suunnitteilla tuore 1,5-litrainen nelos-TDI, jonka piti olla osa Volkswagenin uusien pienten koneiden vyörytystä yhdessä juuri esitellyn 1,5-litraisen TSI-bensaturbon kanssa.

Volkkarin tutkimus- ja tuotekehitystyötä johtava Frank Welsch paljasti nyt brittiläiselle Autocarille, että alumiinilohkoa hyödyntävän uuden pikkudieselin kehitystyö on laitettu jäihin. Päätöksen taustalla vaikuttavat tietysti päästöskandaalin aiheuttamat imagohaitat, joiden vuoksi monet tämän autoluokan ostajat ovat laittaneet dieselin boikottiin. Lisäksi uuden 1,5-litraisen TDI:n kehityskustannukset nousivat turhan suuriksi, ja typen oksideja sekä hiilidioksidipäästöjä koskevat määräyksetkin tiukentuvat jatkuvasti.

Welsch kertoi, että nykyisen 1,6-litraisen TDI:n seuraajan pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä olisi tullut aivan liian kalliiksi. Pelkästään se olisi aiheuttanut n. 600–800 euron lisäkustannukset materiaalien osalta autoa kohti, eli jälkikäsittelysysteemi olisi kuulemma ollut yhtä kallis kuin itse moottori. Dieselin tarjoaminen Polossa olisi muodostanut jo neljäsosan koko auton hinnasta, missä ei olisi ollut enää taloudellista järkeä.

Strategiamuutoksen seurauksena myös nyky-Polosta tutun 1,4-litraisen kolmipyttyisen turbodieselin taru päättyy.
Strategiamuutoksen seurauksena myös nyky-Polosta tutun 1,4-litraisen kolmipyttyisen turbodieselin taru päättyy. (Kuva VW)

Niinpä Volkswagen on päättänyt unohtaa dieselin pikkuautoluokassa, ja panokset suunnataan nyt pieniä bensakoneita sekä sähkömoottoreita hyödyntäviin hybrideihin. Nykyinen, EA827-koodilla tunnettu 1.6 TDI pysyy VW:n mallistossa vielä n. 3-5 vuotta, mutta sen jälkeen pikkunakuttajan päivät ovat luetut.

Uudet miedot bensahybridit lanseerataan Polon seuraavan sukupolven myötä, ja ne nähdään varmasti myös tuoreessa pikku-SUV:ssa, joka kehitetään Polon pohjalta. Tämän auton nimeksi saattaa tulla T-Cross uutuutta enteilleen konseptin mukaan. Welsch on vakuuttunut siitä, että hybridit tarjoavat taloudellisen ratkaisun koko ajan kiristyviin päästömääräyksiin, koska mieto hybridi on valmistuskustannuksiltaan pikkudieseliä edullisempi. Hiilidioksidipäästöt ovat samaa tasoa, mutta bensahybridi vapauttaa ilmakehään huomattavasti vähemmän typen oksideja, joiden jälkikäsittely tulisi liian kalliiksi pienissä dieseleissä.

Juuri faceliftatusta Golfista tulee tarjolle 1.5 TSI EVO Blue Motion -niminen mieto hybridi, ja vastaavaa tekniikkaa nähdään tulevaisuudessa myös pienemmissä Volkkareissa. Useimmissa miedoissa hybrideissä tullaan käyttämään 48 voltin sähköjärjestelmää, joka ottaa energiaa todella tehokkaasti talteen. Strategiamuutoksen seurauksena myös nyky-Polosta tutun 1,4-litraisen kolmipyttyisen turbodieselin taru päättyy, mutta kaksilitraiseen nelos-TDI:hin panostetaan sen sijaan jatkossakin.

2.0 TDI:llä on kuulemma loistava tulevaisuus edessään, ja koneen seuraava sukupolvi tuodaan markkinoille 1-1,5 vuoden kuluttua. Uusi nelosdiesel tunnetaan EA288 EVO -nimellä, eli kyseessä on nykyisen EA288-nakuttajan kehitysversio. Frank Welsch lupaa, että uusi diesel tarjoaa todella pienet hiilidioksidipäästölukemat, ja toivottavasti sama koskee myös typen oksideja

Lähde Autocar

Kommentoi Facebookissa