AUTOT Monet maineikkaat nimet autohistorian hämäristä ovat ainakin yrittäneet tehdä paluuta viime vuosina, ja nyt tähän joukkoon on liittymässä jälleen uusi vanha nimi. Tällä kertaa kyseessä on Hispano Suiza, joka perustettiin alun perin jo aivan 1900-luvun alussa. Tuolloin merkin nimi kirjoitettiin vielä väliviivalla, ja se tarkoitti espanjalais-sveitsiläistä yhteistyötä.
Hispano-Suizan taustalla vaikuttivat espanjalainen Emilio de la Cuadra ja sveitsiläisinsinööri Marc Birkigtin, jotka valmistivat luksusautoja Barcelonassa. Hispano-Suiza kilpaili aikanaan jopa Rolls-Roycen ja Bugattin kanssa, mutta vähitellen toiminta hiipui. Autojen tuotanto päättyi jo 1930-luvun lopulla, mutta merkin ilmailutoiminnot jatkoivat pidempään ranskalaiskomennossa. Niidenkin osalta Hispano-Suizan nimi katosi markkinoilta vuonna 1968 tapahtuneen fuusion myötä.

Hispano Suiza yritti tehdä paluuta automarkkinoille jo vuonna 2000, kun se esitteli Geneven autonäyttelyssä HS21:ksi nimetyn superauton. Seuraavina vuosina lanseerattiin vielä K8:ksi ja HS21-GTS:ksi ristityt luomukset, mutta mitään niistä ei saatu kehitettyä myyntiin saakka.
Nyt merkki on jälleen tekemässä uutta yritystä. Se julkaisi tumman tiiserikuvan superautosta, joka on tarkoitus tuoda ensi kevään Geneven näyttelyn parrasvaloihin. Tällä kertaa Hispano Suizaa vauhdittaa sähkömoottori, mutta mitään muita tietoja autosta ei ole vielä julkaistu.
Merkin taustavoimat ovat sen sijaan tiedossa. Comebackia johtaa Miguel Suqué Mateau, joka on Hispano-Suizan alkuperäisen perustajan lapsenlapsenlapsi. Uusi yritys on nimetty Hispano Suiza Fábrica de Automóviles S.A:ksi, ja se toimii historiallisen esikuvansa tavoin Barcelonassa. Myös uuden superauton voimanlähteessä on oma yhteytensä menneeseen.
Hispano-Suiza teki nimittäin jo historiansa alkuhämärissä, eli vuonna 1900 maailman ensimmäisen sähköauton prototyypin, mutta se jäi valitettavasti yksittäiskappaleeksi. Nähtäväksi jää, käykö merkin perustajan lapsenlapsenlapsen sähköiselle superautolle samoin vai onnistuuko Hispano Suiza paluussaan tällä kertaa.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Modenalainen Ares Design tuo 1950-luvun Maseratin nykyaikaan – modernilla tekniikalla
Kommentoi Facebookissa