RALLI Rallin kuljettajien maailmanmestaruudesta on kilpailtu vuodesta 1979 lähtien. Suomalaisajajat ovat voittaneet mestaruuden 13 kertaa, mutta Markku Alén ei ole mestareiden listalla, vaikka on kiistatta yksi kaikkien aikojen parhaista rallikuskeista.
Itse asiassa Alén voisi olla kaksinkertainen maailmanmestari. Kansainvälisen Autoliiton kabinettipäätösten myötä hänellä ei meriittilistallaan mestaruutta kuitenkaan ole.
Helsingissä 1951 syntynyt Markku Alén sai moottoriurheilukipinän isältään Eero Alénilta, joka oli jäärata-ajon Suomen mestari. Markku ajoi ensimmäisen rallikilpailunsa Renault R8 Gordinilla 1969 ja nousi 1970-luvun alussa ammattilaiskuljettajaksi.
Alén oli niin nopea kuski, että hänellä oli varaa valita, missä tallissa ajoi. Uransa huippuvuodet hän vietti italialaistalleissa.
Vuosina 1974-1981 Alén ajoi Fiatin tehdaskuskina legendaarisella Fiat 131 Abarth -autolla ja voitti kahdeksan kilpailua. Hän sai Italiassa paljon arvostusta osakseen. Italialaiset pitivät Alénia suorastaan italialaisena kuljettajana.
Kansainvälinen Autourheiluliitto perusti rallin MM-sarjan 1973, mutta vuoteen 1978 saakka maailmanmestaruus jaettiin vain parhaalle automerkille. Kuljettajien mestaruussarja perustettiin 1977, mutta kahden ensimmäisen kauden aikana jaettiin vain FIA Cup -mestaruus, jolla ei ollut virallista MM-arvoa.
Alén voitti FIA Cupin 1978 ja oli siis periaatteessa maailmanmestari, mutta ei virallisesti. Jälkikäteenkään FIA ei ole suostunut muuttamaan kausien 1977 ja 1978 FIA Cupien mestaruuksia maailmanmestaruuksiksi.
Alén jatkoi uraansa italialaisympäristössä myös 1980-luvulla. Hän siirtyi 1982 Lancian tehdasajajaksi. 1980-luvulla B-ryhmän aikakautena hurjissa vauhdeissa Alén olikin yksi nopeimmista ajajista.
Lancian 1982-85 MM-sarjassa käyttämä takavetoinen 037-malli oli alkuun nopea, mutta ei riittävän luotettava. Alén saavutti autolla kolme osakilpailuvoittoa, mutta kausina 1984 ja 1985 auton kilpailukyky ei enää riittänyt Audi Quattroa ja Peugeot 205:tä vastaan.
Loppuvuodesta 1985 Lancia otti käyttöön uuden Delta S4 B-ryhmän autonsa. 1986 Alénilla olikin viimein realistiset mahdollisuudet taistella maailmanmestaruudesta.
Rallin MM-sarjan kausi 1986 muistetaan Suomessa suomalaiskuljettajien ylivoiman lisäksi Henri Toivosen traagisesta kuolemasta Korsikan rallissa. Toivonen ajoi Lancia Deltallaan rotkoon ja menehtyi kartanlukijansa Sergio Creston kanssa välittömästi. Onnettomuus johti B-ryhmän autojen kieltämiseen kauden päätteeksi.
Alén keräsi kauden 1986 aikana tasaisesti palkintosijoja ja voitti loppuvuodesta Italian Sanremo-rallin sekä Yhdysvalloissa Washingtonin osavaltiossa joulukuussa ajetun Olympus-rallin, joka oli kauden päätöskisa. Alén sai juhlia Olympus-rallin jälkeen maailmanmestaruutta.
Mestarina Alén sai olla 11 päivän ajan. Sitten Kansainvälinen Autoliitto nosti maailmanmestariksi Juha Kankkusen.
Kankkusen työnantaja Peugeot oli diskattu Sanremo-rallista sääntöjen vastaisten helmojen takia. Tapaukseen liittyi paljon epäselvyyksiä, ja lopulta Kansainvälinen Autoliitto päätyi kompromissiratkaisuun, jossa Sanremon tulokset mitätöitiin MM-pisteistä kokonaan.
Kankkunen oli mestaruutensa ansainnut. Hän voitti kaudella 1986 kolme kilpailua ja sijoittui kahdessa kilpailussa toiseksi. Sanremossakin Kankkunen oli ollut ennen Peugeotin diskausta Alén edellä.
Sanremo-rallin tuomariston sekä kattojärjestö FISA:n sekoilu vain jätti kaudesta ikävän jälkimaun. Mestaruus ratkaistiin kabinettipäätöksellä viikkoa ennen joulua.
Alén jatkoi Lancian tehdaskuskina vielä kolmen kauden ajan. A-ryhmän kalustolla Lancia hallitsi sarjaa, mutta mestaruutta Alén ei enää voittanut. Kankkunen voitti mestaruuden 1987 ja Massimo Biasion 1988 sekä 1989. Alén sijoittui 1987 pronssille ja 1988 hopealle.
1990-luvun alussa Alén kilpaili vielä Subarulla ja Toyotalla, mutta ei enää voittanut kisoja. Hänen viimeiseksi MM-rallivoitokseen jäi vuoden 1988 Britannian RAC-rallin voitto.
Alén voitti urallaan 19 rallin MM-osakilpailua. Suomalaisajajien kaikkien aikojen voittotilastossa hän on Marcus Grönholmin, Tommi Mäkisen ja Juha Kankkusen jälkeen neljäntenä.
Jyväskylän Suurajot Alén voitti kuudesti. Enemmän ykköstiloja Jyväskylästä ovat napanneet vain Hannu Mikkola ja Marcus Grönholm, jotka voittivat kisan seitsemän kertaa.
Alénilla riittää meriittejä. On sääli, ettei hänellä ole virallista maailmanmestaruutta vuodelta 1978.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Hannu Mikkolan ura oli häikäisevä – oikeusmurha vei ensimmäisen mestaruuden
Kommentoi Facebookissa