LIIKENNE Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tyyppihyväksynyt tieliikennekäyttöön sähkökäyttöisen, kotimaisen ja kaksipaikkaisen ajoneuvon. Nelipyöräisellä L1e-A-luokan ajoneuvolla voi ajaa siellä missä polkupyörälläkin – pyöräilyn liikennesäännöillä.
Scouterin kuljettajalla ei tarvitse olla ajokorttia, mutta liikennevakuutus pitää muistaa hankkia. Ajoneuvon maksiminopeus on 25 km/h.
– Tieliikenteestä puuttui kevyt ratkaisu, joka on suunniteltu lyhyiden matkojen tekemiseen tavaroiden ja matkustajan kanssa, kertoo Scouterin idean synnystä Scouter Mobility Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Petri Pitkänen.
– Päästöttömyyden ohella yksinkertaisuus, turvallisuus ja hauskuus ovat olleet keskeisiä suunnittelukriteereitämme. Kun ensimmäisenä tekee jotain sellaista, mitä kukaan ei ole tullut ajatelleeksi, on matka väistämättä jännittävä. Tavanomaisesta poikkeavat ratkaisut haastavat vanhaan ajatteluun pohjaavan maailman, Pitkänen jatkaa.
Juttuvinkki: Letkeää menoa ympäri vuoden – sähköavusteinen polkupyörä soveltuu myös huonojalkaiselle
Scouter on ensimmäinen sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo, joka on saanut Suomessa EU-tyyppihyväksynnän.
– Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajoneuvo pystytään hyväksymään tieliikenteeseen myös muualla Euroopassa suomalaisen hyväksynnän perusteella, kertoo Traficomin asiantuntija Jukka Juhola.
Ajoneuvoluokka L1e-A on harvinainen, joten sen tekniset vaatimukset ovat etenkin 4-pyöräiselle ajoneuvolle vaatineet uuden soveltamista. Lisäksi hyväksyntään liittyvät testausmenetelmät ovat vaatineet tutkimuslaitoksilta panostuksia.
– Erityisen hienoa tässä on se, että nyt tällaisen uudenlaisen liikkumisvälineen tyyppihyväksynnän hankkiminen kotimaisin voimin on mahdollista myös muille toimijoille, toteaa Juhola.
Päävastuu hyväksyntätestauksessa on ollut suomalaisella Testmillillä. VTT teki ajoneuvoon sähköiseen voimansiirtoon liittyvät testit.
– Muutos fossiilisista polttoaineista sähköön tuo markkinoille voimalinjaltaan täysin uudenlaisia ajoneuvoja, taustoittaa VTT:n erikoistutkija Jenni Pippuri-Mäkeläinen.
Kommentoi Facebookissa